A június 30-ig történt útdíj befizetések összesítésének alapján máris elmondható, hogy az idei évben rekordszerűen növekedik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerből eredő bevétel. Ez a növekedés nem csupán a forgalom emelkedésével köthető össze, hanem a díjköteles útszakaszok kibővítése is szerepet játszik a javuló tendenciában.
A 3,5 tonna össztömeg feletti gépjárművek esetében a HU-GO e-útdíj rendszeréből származik a bevétel, amely a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. összesítése alapján továbbra is rekordszerűen növekszik.
Összehasonlítás az előző évekkel
Amennyiben összehasonlításképpen az előző évek adataihoz viszonyítunk, láthatjuk, hogy a 2016-os bevételt máris 11,8 százalékkal haladja meg az idei félév bevétele, míg a 2015-ös értéket 20,4 százalékkal nőtte túl. Így tehát a 2017-es év első hat hónapjában 4,7 milliárd forintot fizettek be a fuvarosok a díjköteles pályák használatáért, melyből a legnagyobb tétel az M0 keleti szektora jelenti a maga 2,5 milliárd forintjával, de az újonnan díjkötelezetté tett utak is tekintélyes bevételt jelentenek – az M86-os pálya 1,3 milliárd forinttal, valamint az M31-es út a közel 810 millió forintos összegével járul hozzá az e-útdíj bevételeihez. A HU-GO rendszer egyébként 2013 július 1-én került bevezetésre, regisztrált ügyfeleinek száma dinamikusan növekedik: jelenleg az adatok 80 ezer regisztrált ügyfelet számolnak, amely 24 százalékos növekedést mutat az előző évhez képest. A regisztrált gépjárművek száma pedig a tavalyi 238 ezerről 295 ezer gépjárműre nőtt, az ezek által használt OBU S550 fedélzeti egységek ezzel arányosan mutatnak növekedést – tavaly 142 ezer fedélzeti egység segítségével ismerték be a megtett utak díját, míg idén már 178 ezer készülék segített ebben. Az OBU fedélzeti egység használata hazánkban lassan terjed, használatának terjedése lassuló tendenciát mutat, de még ennek ellenére is nőtt a használati aránya, ugyanis egy évvel ezelőtt a bevallások 79,5 százaléka történt az OBU készülék segítségével, míg ebben az évben ez a szám 85,1 százalékra növekedett. Ennek a növekedésnek a legfőbb oka a külföldiek fedélzeti egység használatának tudható be, ugyanis a hazai használók száma csupán elhanyagolható arányban nő, hiszen a bevallások mintegy 97,5 százaléka az OBU segítségével történik a hazai gépjárművek esetében.
Az OBU S550 fedélzeti egység használatának növekedésével a viszonylati jegyek értékesítése párhuzamosan csökken. Tavaly a fedélzeti egységek által bevallott útdíj összege bruttó 73,3 milliárd forint volt, ebben az évben már közel 91 milliárd forintra emelkedett ez az összeg. Ezzel ellentétben 2015-ben a viszonylati jegyek értékesítéséből befolyt összeg mintegy 31,9 milliárd forintot ért el, 2016-ban ez lecsökkent 23,5 milliárd forintra, míg idén 17,3 milliárd forintot ér el ez az értékesítési forma.
A külföldiek szerepe a dinamikus növekedésben
Az idei év első felében befolyt útdíjaknak mintegy 50,7 százalékát külföldiek vallották és szolgáltatták be. Az adatokat vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a külföldiek közül messze a román gépjárművek használják a legtöbbet útjainkat, ezzel együtt a külföldiektől származó bevételnek 40,41 százalékát a román sofőrök fizetik. A második helyezett igencsak lemarad az elsőtől – a lengyel gépjárművek úthasználata a külföldiektől származó bevételnek 13,84 százalékát teszik ki, míg Bulgária csupán 9,78 százalékot. Nem elhanyagolhatóak még a szlovák gépjárművek, melyek a maguk 8,61 százalékukkal járulnak a bevételhez, míg Szerbia 5,88 százalékkal.
„Messze az elvárások felett”
Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója azt is elárulta, hogy ugyan a negyedik születésnapját ünneplő HU-GO rendszer messze az elvárások felett teljesít és teljes mértékben megbízható, további intenzív fejlesztési munkát folytatnak a fuvarosok és az érdekképviseletek észrevételei alapján, hogy még az idén új kényelmi szolgáltatásokat tegyenek lehetővé.
Jelenleg Magyarországon a díjköteles szakaszok összesen 6849,7 kilométert alkotnak, amely összesen 2443 darab elemi szakaszra bontható. Ezek közül a legtöbb útdíjbevételt az idei félévben is az M1-M0-M5-M43 és az M7-M0-M3 tengely hozta.